De zomer is terug. We hebben alvast de afgelopen dagen kunnen genieten van een lekker weertje. Kleedjes, shorts, rokjes, badpakken en bikini’s behoren terug tot deze zalige, warme tijd. Maar past dat leuke kleedje van vorig jaar nog? Wellicht dringend tijd om je body nog snel zomerproof te maken. Start alvast met deze 5 handige afslanktips voor de zomer.

 

Tip 1: Begin de dag met een gezond ontbijt.

Ons lichaam heeft een hele nacht zonder voedsel geweest. Om goed te kunnen functioneren heeft het dus weer voedsel nodig. Vergelijk het met een auto zonder benzine. Wanneer je tank volledig leeg is, moet je gaan tanken. Zo werkt ons lichaam ook.

Ontbijten is heel belangrijk voor mensen die goed op gewicht willen blijven. Wanneer je ’s ochtends een volwaardig ontbijt eet, ga je hierdoor minder tussendoor gaan eten.

Door het eten van een ontbijt zorg je er voor dat de bloedsuikerspiegel en het insuline niveau stabiel blijven.

De voorwaarde van een gezond ontbijt is dat het eiwitten moet bevatten. Je hoeft geen bord vol met steak weg te kauwen; een kleine portie met hoogwaardige eiwitten is voldoende.

Om het gemakkelijk voor je te maken, heb ik hier een paar ontbijtvoorbeelden voor je op een rij gezet.

Als je rustig wilt ontbijten:

  • Bananenpannenkoek met ei: mix een banaan met 2 eitjes en bak het langzaam aan beide kanten gaar.
  • Salademix met tomaat, spinazie, komkommer en een gekookt eitje.

Als je ochtend er uit ziet als een sprint:

  • Smoothie met spinazie en bevroren fruit, met daarbij een gekookt eitje uit de koelkast.
  • Een handje noten (bij voorkeur amandelen, paranoten en cashewnoten) en een stuk fruit.

 

Tip 2: drink voldoende water.

Water helpt bij het afvoeren van schadelijke stoffen. Net nu bij het afslanken is dit heel belangrijk. Water bevat ook 0 calorieën waardoor je er onbeperkt kunt van drinken. Wanneer je honger hebt, kan je het best eerst wat water drinken. Je kan ook gerust enkele schijfjes komkommer of citroen bij je water doen. Ook water met fruit zoals aardbeien of frambozen is heel lekker. Voldoende water drinken zorgt er ook voor dat je sneller vet gaat verbranden dat opgeslagen is in je lichaam. Ik raad aan om voor elke maaltijd en tussendoortje een glas water te drinken. Dan heb je zeker voldoende op een dag gedronken.

 

Tip 3: Vermijd koolhydraatrijke producten zoals rijst, aardappelen en pasta.

Eet vooral niet bewerkte voedingsmiddelen en eet meer eiwitten. Door het eten van eiwitten krijg je sneller een verzadigend gevoel. Ook helpen eiwitten om spieren te ontwikkelen en vet te verbranden. Eet veel groenten en fruit, wit vlees en platte kaas. Deze zorgen ervoor dat je bloedsuiker stabiel blijft.

 

Tip 4: Beweeg voldoende.

Wil je snel afvallen dan zijn intervaltrainingen ideaal. Een tabata-workout is hiervan een gekend voorbeeld. Dit is een opeenvolging van cardio-oefeningen die je gedurende 20 seconden op een hoge intensiteit uitvoert, gevolgd door 10 seconden op lage intensiteit. Je kunt dit doen bij elke vorm van sport.

 

Tip 5: Beperk de inname van alcoholische dranken.

Alcohol zit vol met calorieën. In 1 gram alcohol zitten er zo’n 9 calorieën. Het zijn dan ook nog eens nutteloze calorieën want er zitten geen belangrijke voedingsstoffen in. Het is ook een feit dat je van alcohol honger krijgt. Vaak zie je veel mensen na een avondje uit afzakken naar de pitta-zaak of snackbar. Naast deze nutteloze calorieën krijg je dan ook nog de calorieën binnen van een vette snack. Kan je het toch niet laten, probeer dan vooral met mate te drinken zoals enkel in het weekend of bij speciale gelegenheden.

Heb jij deze tips geprobeerd maar is je gewicht nog altijd niet waar het moet zijn. Maak gerust een afspraak voor een kennismakingsgeprek en dan kijken we samen hoe we jouw doel kunnen bereiken. Bel 0476/32 14 65 of stuur een mailtje naar info@cindydebaets.be