Noten bevatten veel vet maar voornamelijk onverzadigd vet, dat betekent dus het “goede” vet. Onverzadigd vet verhoogt de goede cholesterol en verlaagt de slechte cholesterol.

 

Noten bevatten veel mineralen zoals ijzer, kalium, calcium, koper en selenium.

 

Naast mineralen leveren ze ook de nodige vitamines zoals vitamine B en E.

 

Noten zijn ook rijk aan vezels en eiwitten. Van vezels is algemeen bekend dat deze heel goed zijn voor de stoelgang. Eiwitten zijn bouwstoffen die heel belangrijk zijn voor de verschillende processen in ons lichaam. Eiwitten zorgen er ook voor dat de spiermassa behouden blijft en dat je geen last hebt van een hongergevoel. Vandaar dat een eiwitrijk dieet zo wordt aanbevolen als je wil afslanken.

 

Over het algemeen kunnen we dus stellen dat noten inderdaad wel gezond zijn maar we moeten ze wel nuttigen met mate. Doordat ze veel vet bevatten, leveren ze veel energie en dus ook veel calorieën. Als we dit even nagaan merken we op dat een handjevol noten (zo’n 25 gram) al snel een 160 calorieën bevat. Dit kunnen we het best vergelijken met een boterham met kaas. Het is dus verstandig om noten met mate te eten.

 

Welke noten zijn het beste?

  1. Amandelen
  2. Walnoten
  3. Pecannoten
  4. Cashewnoten
  5. Hazelnoten

 

Enkele leuke tips

Je kan noten gebruiken in je yoghurt of platte kaas. Het beste gebruik je natuurlijk de ongezouten noten omdat zout namelijk de bloeddruk doet verhogen. Je kan ze ook ’s avonds als tussendoortje eten. Eet ze zo vers mogelijk dan bevatten ze de meeste voedingsstoffen. Noten kan je ook als vleesvervanger eten. 50 gram is dan een ideale portie.

Mocht je graag nog wat meer willen weten over gezonde voeding en afslanken, kan je altijd vrijblijvend een gratis kennismakingsgesprek boeken.

Cindy

0476/32 14 65